Cum sa ai grija de bonsai


In urma cu 4-5 ani, am primit cadou de la sotul meu un bonsai!

M-a luat prin surprindere si nu am avut habar sa am grija de el. Am plans cand s-a uscat si nu am stiut ce sa fac pentru a-l tine in viata. Am ramas cu acel regret pe care il ai cand ar trebui sa ai grija de ceva/cineva si nu reusesti 😦

Anul acesta am primit cadou un alt bonsai.

Sotul ma vazuse cum ma uitam cu jind la ei intr-o „vizita” la Dedeman asa ca mi-a facut aceasta surpriza de ziua mea 😀

bonsai

Ei bine…..

Asa am ajuns sa citesc pe net ce si cum si sper sa nu o mai dau in bara 😀

Pentru inceput trebuie sa iti spun ca „bonsai” nu este un pom!

Este o forma de arta mai degraba! Copaceii folositi sunt de tipuri diferite, important este cum decizi sa ii modelezi si sa ii ajuti sa ia forma dorita!

Cum asa?

Este vorba de recreerea unei forme de peisaj, un fel de peisaj minimalist!

Ceea ce ma impresioneaza pe mine este faptul ca, daca reusesti sa ii ingrijesti cum trebuie, bonsaii pot trai sute de ani (deci ar ajunge la stranepotii mei 😀 )

1. Bonsaii au nevoie de multa lumina asa ca ideal ar fi sa stea langa o fereastra (bine! exact asta am facut 😀 )

2.Ideal este sa stea 5 ore/zi la lumina soarelui, dar nu direct expusi la razele solare (vara). In anotimpul cald, ideal este sa tii bonsaii afara.

3.Daca locuiesti aproape de mare, fereste bonsaiul de briza marii pentru ca apa sarata nu ii prieste.

4.Daca sta langa geam/perete, ideal este sa il intorci o data pe saptamana la 180 grade.

5.Bonsaii au nevoie permanenta de umiditate. NU uda in exces! Nu il lasa fara apa!

6.Pentru ca totul difera de la tipul de copacel, de la dimensiunea acestuia, substratul folosit, anotimpul in care te afli….si e riscant sa pui apa prea multa ori prea putina, exista un siretlic! Scufunda vasul cu bonsai intr-un alt recipent plin cu apa pret de 2-3 minute. In acest fel isi va lua cata apa are nevoie 😉

7.Cand pamantul este spongios, umed, inseamna ca nu e momentul sa repeti procedeul. Daca pamantul este uscat, inseamna ca are nevoie de apa.

8.Este important sa pulverizezi frunzele cu apa pentru a-l curata de praf, dar si pentru umiditate.

9. Tunderea bonsailor este foarte importanta. Trebuie sa stii ce tip de copacel ai pentru a sti daca il tunzi primavara (asa se intampla de cele mai multe ori), toamna sau vara.

10. Taierea ramurelelor se face dupa ce ai stabilit ce model vrei sa aiba bonsaiul pentru a-i intari tulpina (sa se ingroase), dar si pentru a-l ajuta sa capete noi crengute.

11. Se tund doar ramurile care se intersecteaza intre ele sau cu trunchiul, ramurile drepte care ies din coronament si ramurile care se indreapta catre sol (mai multe detalii aici)

12. Daca ai noroc si ai stiut cum sa il ingrijesti, cam dupa 2-3 ani e nevoie sa muti bonsaiul in alt ghiveci.
Spre deosebire de alte plante, cand muti bonsaiul in alt ghiveci, trebuie sa tai cu grija 1/3 din lumgimea radacinilor, abia pe urma il replantezi! Ideal este sa tai doar varfurile radacinilor, dar si cateva frunze din coroana (pentru stabilirea echilibrului).
13. Ca orice alta planta, si bonsaiul sufera din cauza daunatorilor (paduchii lanosi sau paduchii testosi, musculitele negre si afidele).
La farmaciile fito-sanitare se gaseste insecticid pentru daunatori. Trebuie doar sa tii cont de tipul de pomisor pe car eil ai si de ce tip de daunatori adaca bonsaiul.
Nu ma pricep deloc la ingrijire asa ca ma voi ghida dupa un site recent descoperit: Bonsai Club Romania!
3 gânduri despre „Cum sa ai grija de bonsai

  1. Și noi am avut unul mic mic. ȘI spre surpriza noastră la o lună după ce l-am cumpărat a înflorit superb! Era unul mic dar plin de flori. Apoi ne-am mutat într-o casă în care soarele nu intra prin ferestre pentru că geamurile erau spre partea cu umbră a blocului. Și s-a uscat :(((( L-am mai păstrat așa uscat câțiva ani că mi s-a rupt inima după el!

    Apreciază

Parerea ta conteaza

