Sistemele tehnice ale automobilelor – articol trimis de Ovidiu Drobota


Există defecţiuni care, desi nu fac vehiculul nefuncţionabil, cad sub incidenţa unor restricţii legale legate de securitatea circulaţiei, consumul de carburanţi, efecte ecologice – reglementări care pot interzice exploatarea în continuare a vehiculului. Starea tehnică a automobilului nu se poate stabili întotdeauna cu ajutorul parametrilor de stare, deoarece, în cea mai mare parte, aceştia nu sunt măsurabili sau pot fi măsuraţi numai cu foarte mari dificultăţi. De aceea, se recurge la un procedeu indirect, operând cu alte mărimi dependente într-un fel oarecare de parametri de stare, dar măsurabili cu mai multă uşurinţă. Valoarea acestor mărimi, numite parametri de diagnosticare, constituie expresia cantitativă a manifestărilor exterioare a mutaţiilor survenite în structura maşinii şi deci a modificării parametrilor săi de stare.

Ca oricărui alt sistem tehnic, automobilului ca şi sub ansamblelor sale îi sunt proprii procese de ieşire fundamentale şi auxiliare. De exemplu, funcţiunea fundamentală a grupului piston-cilindru este producerea energiei mecanice, proces însoţit însă şi de alte efecte lăturalnice: încălzire, zgomote, fum la evacuare, consum de ulei, scăpări de gaze în carter, şi aşa mai departe… Astfel de fenomene însoţitoare se pot produce chiar la agregatele cu stare tehnică bună, dar ele se amplifică pe măsura abaterii parametrilor de stare de la valorile nominale (iniţiale). În exemplul nostru grupul piston-cilindru emite zgomote, permite scăpări de gaze şi altele chiar când este nou, dar nivelul acestor fenomene creşte pe măsură ce starea tehnică se înrăutăţeşte, deci când parametrii săi de stare – jocul dintre piston şi cilindru, jocul axial, fanta, elasticitatea segmenţilor, etc. – se apropie de cotele limită. Dacă valorile acestor parametri de stare nu pot fi măsurate direct, fără a demonta motorul, intensitatea proceselor fundamentale şi auxiliare poate fi precizată cantitativ prin măsurarea puterii, consumului de conbustibil, a consumului de ulei, a densităţii fumului în gazele de evacuare, prin analiza zgomotelor emise de motor, prin determinarea presiunii din carter, a presiunii de la finele comprimării – toate mărimi măsurabile direct şi relativ simplu. Aceste mărimi reprezintă parametrii de diagnosticare ai grupului piston-cilindru.

Parametrii de diagnosticare pot fi împărţiţi în trei clase. În prima dintre acestea sunt grupate mărimile care ţin de procesele de lucru fundamentale şi determină funcţionalitatea obiectului diagnosticării. Aceşti parametrii de diagnosticare dau informaţii globale asupra stării tehnice generale a sistemului tehnic respectiv, motiv pentru care ei sunt folosiţi la diagnosticarea stării tehnice generale fără localizarea defectelor. În astfel de teste diagnosticul este de tip BINAR, corespunzător-necorespunzător pentru exploatare. De regulă în diagnosticarea generală se aleg parametrii a căror natură răspunde unui scop precis. Din acest punct de vedere parametrii de diagnosticare legaţi de procesele fundamentale se împart în trei categorii: parametrii care stabilesc dacă vehiculul mai poate să fie utilizat sau nu din punctul de vedere al performanţelor (putere, consum de combustibil, consum de ulei); parametrii care arată dacă maşina corespunde normelor de securitate a circulaţiei (spaţiu de frânare, decelerare, uzura pneurilor, etc.) şi parametrii legaţi de condiţiile ecologice (emise de noxe, grad de fum, nivel de zgomot, etc.).

Numele meu este Ovidiu Drobotă. Unul dintre hobby-urile mele este de a scrie articole în domeniul auto pentru cititorii de bloguri sau pentru cei pasionaţi de acest domeniu. Momentan administrez un site de chestionare auto creat special pentru cei care fac şcoala de şoferi, cu scopul ca ei să se pregătească mai eficient pentru examenul te teorie DRPCIV. Site-ul dispune de toate informaţiile necesare pentru a obţine un examen de teorie. Ca exemplu: regulamentul rutier, codul rutier, măsuri de prim ajutor, noţiuni de mecanică, conduita prevenitvă, conducerea ecologică şi o secţiune numită BLOG unde se poate citi o grămadă de lucrui interesante din acest domeniu.

Anunțuri

Parerea ta conteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s