After you (Jojo Moyes)


Hotarat lucru, autoarea Jojo Moyes reuseste sa ma faca sa plang, sa meditez, sa imi pun intrebari si sa caut raspunsuri mai mult decat oricare alt scriitor.

Va promiteam in urma cu mai multe saptamani, va voi scrie si despre carti serioase, nu doar despre carti usoare din categoria romance/chick-lit si ma tin de cuvant.

Am prostul obicei sa citesc carti asa-numit dificile, sa rumeg bine mesajul, sa ma gandesc de o mie de ori daca si cum sa scriu despre ele, apoi trec la prostioare cum le numesc eu ca sa incerc sa „fug” de mesajele grele transmise de cartea cu mesaje reale, care parca ma trage spre ….. ce inseamna a fi om, spre ce inseamna alegeri dificile si patruns prin zidurile groase ale tristetii, melancoliei, al luptei de zi cu zi cu tot ce ne inconjoara.

Nu stiu cat ati inteles din fraza de mai sus, dar….asta e! Alte cuvinte nu gasesc! Poate si voi simtiti nevoia sa cititi prostioare ca sa nu va mai ganditi la realitate, la greutati, la suparari, la oamenii din jur, la probleme….Poate preferati sa fiti mereu ancorati in realitatea inconjuratoare….Voi stiti cum preferati!

Eu citesc ce simt ca pot „digera” si, de cele mai multe ori, acele prostioare imi intra pe o ureche si imi ies pe cealalta, insa cartile care ma fac sa fiu ancorata in realism, pesimism si oleaca de optimism imi dau de gandit si dureaza pana ma hotarasc sa scriu despre ele pentru ca le filtrez mult.

Cand scriu despre astfel de carti, simt ca pun un pic din sufletul meu in cuvinte si las aici un pic din inima mea.

Cartea „After you” este continuarea de la „Me before you” („Inainte sa te cunosc„) despre care am scris plangand aici .

 

Cartea am primit-o tot de la Irina asa ca profit de ocazie sa iti multumesc din nou pentru ca te-ai gandit la mine si mi-ai oferit-o cu mult inainte sa fie tradusa la noi in tara.

Despre ce este vorba?

Va aduceti aminte de Louisa si Will? Cum a decis el sa isi traiasca ultimele luni din viata inainte sa aplice o metoda cu care multi nu sunt de acord: sinucidere asistata ?!?

Cartea aceasta ne vorbeste despre Louisa si despre sufletul ei, despre inima ei care a ramas la Will mult timp dupa moartea acestuia, despre reactiile celor din jur cand intra in contact cu ea…….

Am incercat sa inteleg cum este sa accepti si sa ajungi sa sprijini dorinta persoanei iubite de a muri. Am incercat sa inteleg cum este sa iti calci pe inima si principiile de o viata doar pentru a-l ajuta pe cel drag sa gaseasca un loc mai bun, fara suferinte. M-am gandit ca asta inseamna sa nu fii egoist. M-am gandit ca a lasa un om sa decida pentru viata lui si a-l sprijini inseamna sacrifiu enorm, inima mare si iubire fara margini…

Asa am incercat sa inteleg primul volum. Nu sustin ca e bine sau rau modul in care a actionat Louisa. Nu cred ca sunt in postura de a judeca. Consider ca, pana nu treci prin ceva asemanator (nu ca si-ar dori cineva sa treaca prin asa ceva), nu ai cum sa spui ca tu ai face intr-un fel sau altul.

Cum spuneam…am incercat sa nu judec, ci doar sa inteleg si sa meditez la …tot!

Cred ca aceasta carte (adica acest volum) isi avea rostul….Ne ajuta sa o intelegem pe Louisa mai bine. Sa ii intelegem depresia, modul aproape mecanic de a trece de la o ora la alta, de la o zi la alta….Sa intelegem ca, de fapt, ea nu a mai trait dupa moartea lui Will, ci doar….a respirat…Ea nu a mai intrat in contact real cu alte fiinte, ci doar a deschis si inchis gura pentru a respira, pentru a manca, pentru a vorbi….Atat!

Parerea mea este ca totul se intampla cu un rost in viata.

Nu zic in niciun caz ca moartea cuiva trebuie sa survina astfel incat altceva sa se intample, dar stiu din experienta ca acolo unde Dumnezeu inchide o usa, are grija sa deschida o fereastra.

Nu stiu daca Jojo Moyes a scris aceasta carte din experienta personala ori pentru a transmite niste convingeri / idei / framantari. Nu sustin ca moartea lui Will reprezinta un pas inainte pentru „evolutia” ca om a Louisei. Din punctul meu de vedere, viata nu ar trebui sa ne supuna la suferinte atat de mari, desi acest lucru se intampla mult prea des.

Ceea ce vreau sa spun este ca aceasta carte era necesara.

Era necesar ca oamenii/cititorii sa incerce sa inteleaga ca nimeni nu poate lua o decizie fara sa aiba probleme cu constiinta, cu gandurile despre „ce-ar fi, daca nu as fi……facut, zis, sustinut…ceva, pe cineva…..”

Jojo Moyes dovedeste inca o data ca intelege cum functioneaza psihicul uman si cat de greu te poti ascunde de constiinta, de gandurile negre, de fantomele care raman aproape…mereu aproape si totusi departe….

Nu intentionez sa va spun prea multe pentru ca as prefera sa cititi cartea si abia pe urma sa discutam despre persoanele care apar in viata Louisei si care o schimba, despre modul in care ea schimba vietile celorlalti …indiferent in ce directie se intampla acest lucru….

29 thoughts on “After you (Jojo Moyes)

  1. Trebuie neaparat sa cumpar si eu aceste doua romane. Dupa ce am citit ce ai scris nu stiu cum as reactiona eu in locul Louisei, pentru ca doar atunci cand esti pusa in fata unei situatii fara intoarcere descoperii in tine puteri nebanuite.

    Apreciază

Parerea ta conteaza

