Finding Nouf – Zoe Ferraris


Daca am inceput sa citesc carti despre viata din tarile arabe, sa stiti ca s-ar putea sa va conving si pe voi sa le descoperiti. Dincolo de orice parere politica, va indemn sa deschideti ochii si sa cititi si despre alte civilizatii pentru ca nu suntem singuri pe Pamant si nu reprezentam centrul omenirii. Nu conteaza ce parere aveti despre refugiati (adica conteaza, dar ar fi ideal sa le lasati deoparte pentru un timp), mi se pare important sa intelegem cine se afla langa si noi si ce mod mai bun decat sa citim ceva. Va amintiti din istorie ca regii Frantei invatau limba engleza, desi cele doua natiuni erau considerate dusmani de moarte? Ei bine, priviti asa situatia daca cumva sunteti impotriva altor civilizatii. Considerati ca este vorba de o culturalizare a eu-lui personal, de o intelegere a mentalitatii etc.

Cartile ce urmeaza sunt recomandate de o prietena virtuala careia i-am cerut ajutorul ca sa stiu de unde sa incep, ce sa citesc si in ce ordine. Multumesc, Diana!

Daca data trecuta am citit despre o familie din Afganistan, de data aceasta am descoperit o familie din Arabia Saudita. Multe lucruri nu cunosteam, nu pretind ca acum stiu tot, dar macar incep sa inteleg cultura lor. Spre ex., nu stiam ca femeile din Arabia Saudita poarta val si peste ochi. Din cartea despre Afganistan nu reiesea ca femeile isi acopereau fata, ba inca era o emancipare extrem de bine descrisa de autor prin portul occidental al multor femei care apartineau familiilor bogate ce nu tineau la traditie.

Revenind la carte….Am ramas placut surprinsa de stilul autoarei. Foarte interesant si subtil modul in care apar indiciile care il ajuta pe Nayir sa urmareasca alaturi de Katya si sa descopere cine a omorat-o pe tanara de 16 ani, Nouf. Pe masura ce citeam, invatam cate ceva. Spre exemplu, daca o fata este insarcinata pedeapsa este moartea, iar in mormant corpul este asezat cu spatele spre Mecca.

Sincer, nu ma asteptam sa descopar atat de multe informatii despre acest stil de viata. In carte, se gasesc personaje care tin la traditie (Nayir, Othman), dar si personaje emancipate (Katya) prin intermediul carora autoarea ne arata ce inseamna sa traiesti in acest mediu, ce se asteapta de la tine, ce comportament trebuie adoptat de catre sauditi in anumite circumstante. Ceea ce imi place mult sunt descrierile. Autoarea are un stil atat de frumos de a descrie incat nu te plictisesti deloc. Inclusiv detaliile referitoare la moartea lui Nouf cuprind informatii subtile despre viata beduinilor in desert.

Prin intermediul discutiilor si interactiunilor dintre un personaj pios, traditional, barbat (Nayir) si un personaj emancipat, cu vointa si caracter puternic, feminin (Katya) descoperim multe informatii de la comportamente la traditii, de la mentiuni din Coran la idei de democratie (Katya este una dintre putinele femei care muncesc si au studii, care nu poarta mereu valul si priveste barbatii drept in ochi).

Va recomand aceasta carte drept una care ne arata ca lumea este altfel decat o vedem la televizor, decat prejudecatile si pre-conceptiile existente in lumea occidentala.Zoe Ferraris este o autoare tanara care dovedeste multa maturitate si talent. Sa vedem ce alte carti scrise de ea mai descopar si va tin la curent.

Daca nu aveti rabdare si doriti sa aflati tot ce se intampla in carte, am gasit pentru voi un articol (in engleza) care detaliaza toata cartea. Eu prefer sa citesc cartea si pe urma recenziile, dar fiecare decide pentru el. Nu stiam ca exista astfel de site-uri unde se explica fiecare capitol in parte, dar omul cat traieste invata asa ca…..Dincolo de acest aspect, daca aveti rabdare, sa stiti ca tot acolo veti gasi si discutii despre tema cartii, despre amplasarea personajelor, stilul de naratie etc. Foarte interesant!

Lectura placuta!

10 thoughts on “Finding Nouf – Zoe Ferraris

    1. Adela, despre ce carte vorbesti?
      A, iti recomand si cartile scrise de Lisa See. Sunt foarte interesante. Am citit cateva si am ramas marcata de ceea ce a scris. Mai am inca pe lista carti scrise de ea, dar nu am apucat sa le citesc. Am o lista enorm de lunga, doar ca nu e timpul de partea mea

      Apreciat de 1 persoană

Parerea ta conteaza

