Se numea Sarah – Tatiana de Rosney


Prima data cand am citit aceasta carte am plans enorm. A doua oara, am plans si mai mult pentru ca am privit totul prin prisma experientei acumulate dupa lecturarea mai multor carti similare si am inteles mai bine, am simtit mai mult durerea parintilor, a copiilor, a acelor vremuri grele care speram sa nu mai vina niciodata.

se-numea-sarah-1090Book Cover of Sarah's Key by de Rosnay, Tatiana

Cartea prezinta in paralel povestea unei fetite de origine evreiasca in varsta de 10 ani, Sarah, si a unei tinere jurnaliste americane aflata la Paris, Julia. Aparent intre cele doua nu exista legatura, insa istoria dovedeste ca secretele bine ascunse si ingropate nu pot in intuneric pentru totdeauna.

Partea legata de viata Sarah-ei si a familiei ei mi se pare cea mai cutremuratoare. Autoarea reuseste sa imbine cele doua vieti (ale micutei Sarah si ale Juliei) creand suspans si facand cititorul sa stea cu sufletul la gura asteptand sa afle ce se intampla mai departe….Unde se afla fratiorul Sarah-ei? Ce se intampla cu viata Juliei? Ce legatura exista intre cele doua familii?

Stiti ce mi se pare socant?

Modul in care francezii nu au reactionat! Da, ati citit bine: modul in care nu au reactionat (si aici pot spune ca acest lucru s-a intamplat in aproape toate tarile europene)! De ce nu au intervenit? De ce au lasat frica sa le acopere sufletul acceptand sa isi vada prietenii, vecinii impinsi ca niste vite si maltratati? Daca se uneau, alta ar fi fost situatia.

Constat, nu pentru prima data, ca ranchiuna, dusmania, invidia, lasitatea sunt cele care imping oamenii sa faca gesturi urate, ii determina sa recurga la fapte ingrozitoare.

Am citit cateva carti (nu pot spune ca acest subiect este placut si nu pretind ca stiu multe lucruri), insa am ajuns la aceleasi concluzii de fiecare data

  1. un nebun si-a spus parerea si o multime de fanatici l-au urmat
  2. un grup de fanatici nebuni au pus stapanire pe o armata si au reusit sa cucereasca toate celelalte armate
  3. o armata a reusit sa tina sub control multe natiuni
  4. o natie a fost maltratata si brutalizata, aproape exterminata, din lipsa de reactie si de unitate a celorlalte natii
  5. natiile se lauda ca au facut tot ce au putut ca sa ajute, dar mi se pare ca au facut prea putin si prea tarziu

Sa speram ca istoria ne-a invatat ceva si ca nu vom mai permite ca asemenea gesturi sa devina regula, iar bunatatea, mila, iubirea, compasiunea si unitatea sa reprezinte exceptia!

Dincolo de aceste aspecte, cartea aceasta trebuie citita! Trebuie inteleasa!

Dupa ce cititi, stati o clipa (sau mai multe) ….inchideti ochii si incercati sa va imaginati cum ar fi fost sa traiti in acele vremuri….Cum ar fi daca ati fi fost evreu (eu nu sunt, dar nu mi se pare greu sa inteleg durerea lor)? Cum ar fi daca ati fi fost de alta natie? Ati fi reactionat? Ati fi instigat alte persoane sa va ajute sa ii salvati? Dar daca erati nemti? Ati fi acceptat doctrina rasei asa-zis pure?

Si, facand o paranteza, stiti ca in aceasta iarna au fost semnalate in Germania multe situatii in care copiii roscati au fost numiti spurcaciuni si au fost scuipati de catre alti copii? Eu am un copil roscat si sunt mandra de el. Nu pentru parul lui, ci pentru el! Pentru fiinta speciala pe care o cresc! Pentru inteligenta lui! Pentru sufletul lui frumos!

Cred ca va dati si singuri seama ca acei copii care s-au comportat urat nu fac altceva decat sa reflecte ideologia invatata de la parinti.

Sper din inima sa nu avem surpriza sa apara alt nebun, sa il urmeze alti fanatici, sa stea ca prostii ceilalti si sa nu se repete istoria!


Cartea a fost ecranizata si va recomand sa cautati filmul daca nu aveti rabdare sa cititi ceva.

Va las mai jos trailerul ca sa intelegeti ca nu spun nimic neadevarat. Va avertizez ca este socant, dar aceasta este realitatea a ceea ce s-a intamplat. Poate voi reusiti sa inchideti cartea, sa opriti filmul, insa acele vremuri nu au putut si oprite, iar totul nu se termina daca inchideai ochii sperand sa te trezesti din cosmar!

10 thoughts on “Se numea Sarah – Tatiana de Rosney

  1. Cate o a steel de carte trebuie citita de toti pamantenii macar de doua ori pe an.Motivul? Exact ce spunei si tu, ca sa nu mai permitem niciodata sa se repetitive nimic asemanator holocaustului. Si totusi se intampla lucruri asemanatoare si oamenii reactioneaza la fel,nu fac nimic,ba se mai si revolta.

    Apreciază

Parerea ta conteaza

