Oscar si Tanti Roz – Eric-Emmanuel Schmitt


Ieri am văzut pe facebook o postare care m-a făcut să rămân fără cuvinte. O doamnă, o mamă…posta un text simplu: Oscar şi tanti Roz – o carte foarte frumoasă.

Mă întreb dacă a citit cartea. Pentru că, dacă a citit-o şi singura ei reacţie a fost că e o carte foarte frumoasă, înseamnă că nu a înţeles nimic, că nu a simţit nimic şi îmi e greu să cred că cineva ar pune o asemenea … „etichetă”.

Cartea nu e „foarte frumoasă”.

Este traumatică!

Este o carte despre o dramă.

Este o carte despre un băieţel bolnav grav, aflat în stadiu terminal, dar care îşi doreşte să trăiască ultimele clipe bucurându-se de viaţă. Un băieţel care e pe moarte. Internat în spital alături de alţi copii cu probleme la fel de grave, el trăieşte într-o lume alcătuită din medici, asistente, analize, operaţii, perfuzii, medicamente, somn…

Părinţii nu pot veni zilnic din cauza distanţei, aşa că se întâlnesc doar duminica.

Pentru Oscar e greu să înţeleagă de ce părinţii lui nu sunt în stare să îi spună că îl iubesc, de ce se abţin să plângă de faţă cu el, de ce nu recunosc că el va muri în curând de leucemie.

Aşa că e furios şi supărat, e trist şi e dezamăgit că e minţit şi nu se simte iubit.

Este o carte despre copii care ştiu câte clipe mai au până mor şi totuşi aleg să vadă partea…roz.

Este o carte despre o voluntară îmbrăcată în roz care se ataşează de Oscar şi îl ajută să se bucure de fiecare zi.

În viaţa lui Oscar apare o astfel de asistentă îmbrăcată în roz pe care el o numeşte simplu: Tanti Roz.

Mulţumită ei, are parte de ultimele 12 zile frumoase din viaţa lui. Această bătrânică îl convinge să trăiască fiecare zi ca şi cum ar trăi 10 ani din viaţă şi să îi scrie lui Dumnezeu povestindu-i cum este viaţa lui.

Aşa că Oscar se îndrăgosteşte, se căsătoreşte, rămâne singur…..Aşa cum s-ar fi întâmplat dacă ar fi reuşit operaţiile şi el ar fi trăit ….

Cu un umor simplu şi care te face să plângi şi să râzi în acelaşi timp, Oscar îţi intră în inimă şi nu te lasă să mai uiţi.

Cartea este scrisă sub formă unor scrisori către Dumnezeu în care Oscar nu credea până să o întâlnească pă Tanti Roz.

Eu am citit-o pe nerăsuflate şi apoi nu am mai dormit ore întregi gândindu-mă, întrebându-mă, frământându-mă…dar oricum, chiar şi aşa, tot aş fi citit cartea.

Este o carte dureroasă.

Este o carte despre viaţă şi moarte.

Este o carte despre iubire şi acceptare a sorţii.

Este o carte despre credinţă.

Cred că e modul în care autorul a ales să prezinte această realitate reprezintă, de fapt, o lecţie de viaţă.

2 gânduri despre „Oscar si Tanti Roz – Eric-Emmanuel Schmitt

    1. Iasmy, eu am citit cartea demult, cred ca au trecut doi ani de atunci. Nu as fi scris despre ea daca nu m-ar fi enervat postarea acelei mamici. Citind titlul cartii, poate ar fi fost parinti tentati sa cumpere carte si sa o dea copiilor sa o citeasca (sunt multi parinti care nu mai stau sa citeasca si descrierea unei carti, ci merg pe recomandari).
      Cartea are un subiect greu, dar extrem de real si dureros, e adevarat.

      Apreciază

Parerea ta conteaza

